کشت و صنعت تابش
خانه / سیب زمینی / بازار فروش سیب زمینی بذری اصلاح شده

بازار فروش سیب زمینی بذری اصلاح شده

سیب زمینی، یکی از محصولات غذایی بسیار پر مصرف به شمار می رود و به نوعی، می توان از آن به عنوان یکی از گیاهان فوق العاده مغذی اشاره نمود که در همه جهان، ارزش بالایی دارد. اما در این بخش بیشتر می خواهیم در زمینه بازار فروش سیب زمینی بذری اصلاح شده و همینطور بهترین نوع آن صحبت کنیم. 

بازار فروش سیب زمینی بذری اصلاح شده

برسی سیب زمینی صادراتی و صنعتی از لحاظ کیفی و کمی

برسی سیب زمینی صادراتی و صنعتی از لحاظ کیفی و کمیسیب زمینی یکی از گیاهانی به شمار می رود که به صورت ریشه ای رشد می کند. در واقع، این محصول ریشه محسوب می شود که در زیر خاک نمو پیدا کرده و سپس آن را برداشت می کنند. قدمت سیب زمینی به هزاران سال پیش بر می گردد و زادگاه اصلی آن، قاره آمریکا جنوبی می باشد. 

داستان سیب زمینی در ایران بسیار خواندنی است و در زمان حکومت داری فتحعلی شاه قاجار بود که توسط سروان ملکم انگلیسی وارد شد. البته در آن دوره قحطی شدیدی سراسر کشور را فرا گرفته بود. از زمان به بعد، توسعه و رشد این گیاه روز به روز گسترش پیدا کرد که امروزه به وضوح می توانیم آن را در همه جای کشور خریداری کنیم. 

خوب است بدانید که بررسی های همه جانبه درباره سیب زمینی در ایران، از سال ۱۳۳۹ با وارد کردن ارقام گوناگونی از کشورهایی مانند هند، انگلیس و آلمان آغاز شد. در هر حال، امروزه شاهد این هستیم که در بیشتر مناطق کشورمان این محصول کشت و برداشت می شود و ارقام زیادی از آن در چرخ زراعی به چشم می خورد. 

اگر خواسته باشیم بررسی ای از سیب زمینی صادرات و صنعتی از لحاظ کیفی و کمی داشته باشیم، می توانیم بگوییم که صادرات چنین کالایی به کشورهای گوناگونی انجام می شود که بیشتر ما می بینیم این کالا، به ممالک همجوار ارسال می گردد که در سال گذشته، صادرات آن یکسری از مشکلات را در درون ایران بوجود آورد. 

با همه ای موارد، در صنایع و جهت صادرات، عموماً از بهترین سیب زمینی ها استفاده می کنند؛ محصولاتی که ویژگی های خاصی دارند و کاملاً سالم می باشند. سیب زمینی صادراتی در ارقام گوناگونی در ایران آماده می شود و آن را در کیسه های نخی، پلاستیکی، توری ها و غیره قرار داده ارسال می کنند. 

انواع سیب زمینی ای که در ایران وجود دارد، در صنایع نیز مورد استفاده قرار می گیرد که البته بیشتر از آن در زمینه تولید تنقلاتی همچون چیپس به شدت استفاده می شود و محبوبیت زیادی هم دارد. 

ارقام پر محصول سیب زمینی بذری کدامند؟

در گوشه و کنار کشورمان مشاهده می نماییم که کشت ارقام مختلف سیب زمینی انجام می شود؛ ولی ارقام پر محصول سیب زمینی بذری کدامند؟ در این زمینه نیاز است که به موارد مختلفی توجه داشته باشیم. اول این که در این حوزه تنوع بسیار زیاد وجود دارد. در ثانی، این موضوع تنها به ارقام این گیاه ربط مستقیمی ندارد. 

ثالثاً، سیب زمینی نیاز به شرایط مساعد آب و هوایی، زمین  و خاک خوب، کود دهی منظم و همینطور نگهداری به موقع دارد. رابعاً، بایستی کسانی که در این حوزه کشت و زرع می کنند، به خوبی با این محصول و فوت و فن های آن آشنا باشند تا بتوانند محصولی خوبی را به دست آورده و آن را سپس برداشت کرده و آماده ارسال به بازار نماید. 

این محصولات را می شود به چهار دسته اصلی تقسیم بندی کرد از لحاظ زمان لازم برای رشد، تقسیم بندی می شوند. ارقام پر محصول هم در این جا ذکر شده است. 

  1. سیب زمینی هایی که به خیلی زودرس معروف هستند. این ارقام، در ۶۰ تا ۱۰۰ روز کاملاً آماده برداشت می شوند. از نظر کیفی این محصولات خوب هستند؛ ولی به این نکته توجه داشته باشید که قابلیت نگهداری در انبار را ندارند و از این نظر پوینت منفی را می گیرند. از مهمترین ارقام آن می شود به “استانبولی” اشاره کرد. 
  2. سیب زمینی هایی که زودرس هستند و زمان رسیدن شان بین ۱۰۰ تا ۱۲۰ روز می باشد. آنان کیفیت شان مناسب است و می توان در انبار جا به جای شان کرد. 
  3. سیب زمینی نیمه زودرس که ۵ ماه دوره رشد و بزرگ شدن آن زمان می برد. یکی از بهترین ارقام جهت انبارداری هستند و تولید خوبی دارند. از جمله ارقام مهم آن “دراگا، گارما، کارا و دزیره” است. 
  4. سیب زمینی نیمه زودرس و دیررس هم وجود دارد که دوره رسیدن آن بالاتر از ۵ ماه می باشد. از جمله ارقام مشهور آن می شود به “آلفا، کوزیما و آئولا” اشاره کرد. 

جالب است بدانید که ارقام بومی ایرانی که اصلاح شده اند، به پشنی یا همان پشندی نام آشنا هستند. در این میان، آن نوع از سیب زمینی هایی که دیر رس می باشند، محبوبیت خاصی داشته زیرا که راحت می شود در انبار گذاشت و در مواقع ضروری از آن‌ ها استفاده کرد. 

اکنون که با رقم های پر ‌محصول آشنایی حاصل کردید، بد نیست که معرفی از ارقام دیگر آن که از نظر شکل و ظاهر با هم فرق هایی دارند، بپردازیم. 

آشنایی با انواع سیب زمینی از نظر شکل و طعم

آشنایی با انواع سیب زمینی از نظر شکل و طعم در جهان، بیش از ۴۰۰ نوع سیب زمینی وجود دارد که هر کدام از آن ها از نظر طعم، رنگ، اندازه، شکل و استفاده متفاوت می باشند. در این بخش، سعی می نماییم تا بانواع سیب زمینی از نظر شکل و طعم شما را آشنا کنیم. 

  • سیب زمینی استانبولی: این محصول، یکی از انواع زینتی سیب زمینی به شمار می رود. کوچک و باریک است که ویتامین های زیادی دارد. این محصول را بیشتر در استان سیستان و بلوچستان می کارند. طعم خاصی دارد و متمایل به شیرین می باشد. آن را عموما در زیر ماسه نگهداری می کنند. 
  • سیب زمینی قهوه ای: این محصول تنها پوستش به این شکل است؛ اما داخل آن سفید می باشد. مزه ای شیرین دارد گاهی برخی زیاد از آن خوششان نمی آید. شکل ظاهری آن بیشتر کشیده است و پوستی زبر و ناهموار دارد. نشاسته زیاد دارا بوده که این بر می گردد به آب کمتری که مصرف می کند. 
  • سیب زمینی طلایی: این محصول پوستش نازک است. رنگی زرد داشته و ظاهر آن بسیار صاف می باشد. برای سرخ کردن و پوره درست کردن بسیار مناسب است. درون آن زرد و نزدیک به سفید بوده و طعم فوق العاده ای دارد. یکی از پر ‌طرفدار ترین نوع سیب زمینی های حاصل حاضر دنیا است. 
  • سیب زمینی شیرین: محصول فوق العاده خوش طعم است. هنگامی که به دست می گیرید، نرمی آن احساس می نمایید. از این محصول در پخت کیک کار می‌ گیرند. 
  • سیب زمینی قرمز: به دلیل داشتن پوستی به همین فام، به آن این نام را داده اند. این محصول سرشار از آنتوسیانین است. اگر هوس سیب زمینی تنوری کردید، این محصول را از یاد نبرید. طعمی خوش و رایحه ای عالی دارد؛ بگذریم از این موضوع که بسیار مفید است. 

مشخصات سیب زمینی مناسب برای کارخانجات

اصولاً کارخانجاتی که در زمینه تولید انواع تنقلات، به ویژه چیپس و همینطور سیب زمینی های سرخ کرده نیمه آماده فعالیت می نمایند، از بهترین سیب زمینی ها بهره می برند. آنان به دنبال محصولاتی هستند که پوستی نازک تر داشته باشند و یا این که بتوانند در برابر روغن داغ، دوام آورده و حالت شکنندگی را به خود نگیرند. 

از طرفی، این سیب زمینی ها بایستی به نوعی باشند که بشود آنان را به در ورق های بسیار نازکی تقسیم کرد. این موارد از جمله مسائل بسیار مهمی می باشد که می توان از مشخصات سیب زمینی مناسب برای کارخانجات نام برد. در انواعی پیش از این برای تان معرفی کردیم، مشاهده نمود دیدی که برخی از ارقام بسیار مناسب این کار هستند. 

روی هم رفته، بیشتر کارخانه‌ جاتی که در این حوزه فعالیت می نمایند، سعی می کنند تا محصولات خود را به شکل کلی تهیه کنند. این گونه می توانند هم نوع با کیفیت محصول را به دست آورده و هم این که کالا را با نرخ های مناسبی بخرند. بیشتری دیده شده که در سیب زمینی مرغوب را آنان تهیه می کنند. 

در این زمینه، خوب است بدانید که کیفیت سیب زمینی هر چه بالاتر باشد، میزان گوشت آن بیشتر و از سوی دیگر هیچ گونه سبزی فامی یا کرم خوردگی در آن دیده نشود، بهترین نمونه برای این کار است. می دانید که در هنگام خرید نیز بیشتر مصرف کنندگان به این نکته توجه جدی می کنند. 

در صورتی که این موارد در نظر گرفته نشود و مشتری احساس کند سیب زمینی سفت و تلخ است، طبعاً باعث می گردد تا دیگر آن برند را نپسندد و اینجاست که کارخانه ضربه بزرگی می بیند. پس همه تلاش کارخانه ها بر این است تا با مشخصاتی که ارائه کردیم، سیب زمینی های نابی را تهیه و مورد استفاده قرار دهند. 

ویژگی های سیب زمینی بذری اگریا

ویژگی های سیب زمینی بذری اگریایکی از ارقام سیب زمینی مشهور در کشورمان “اگریا” نام دارد. ویژگی های سیب زمینی بذری اگریا مختلف است. این نوع از محصول در بخش بندی آن شمار از گیاهانی به شمار می رود که نیمه زودرس است و رسیدن آن پنج ماه طول می کشد؛ در عوض می توان آن را به راحتی در انبار برای مدت طولانی ای نگهداری کرد. 

رنگ آن زرد است و بیشتر در فصل بهار بذرهای آن را می کارند. یک سیب زمینی بذری خوب، بی گمان باید به چند دسته تقسیم شود. آن ها عموماً سایزهای متفاوت دارند که هر چه درشت تر باشند، راحت به چندین دسته تقسیم می گردند و حاصل بیشتری از این ارقام به دست می آید. 

کسانی که در کار تولید چنین سیب زمینی بذری ای می باشند، آن را در مزار ایزوله شده، بدون هیچ گونه قارچ و کپکی تولید می کنند. آنان سعی می نمایند تا زیر نظر مهندسین کشاورزی به پرورش این نوع از ارقام بپردازند. از جانب دیگر، سیب زمینی آگریا مخصوص بذر، در دستگاه های سورتینگ، آماده می شود. 

با این حساب، محصول سایزهای یکدستی دارد، تمیز است و بدون این که دارای خاک باشد، به دست مشتری رسانده می شود. این ها از جمله مواردی بودند که بایستی در هنگام خرید هر نوع از ارقام بذری سیب زمینی، توجه داشته باشید. در این صورت است که می توانید یک محصول خوب را به دست آورید. 

این را هم از یاد نبرید که آنان را در بسته بندی های گوناگونی قرار می دهند که هر کدام شان وزن های مختلفی را دارا می باشند. 

سیب زمینی بذری اصلاح شده در کدام استان ها کشت میشود؟

امروزه بیشتر کشاورزان سعی می نمایند تا از بذر اصلاح شده در کاشت سیب زمینی استفاده کنند. این به آنان کمک می کند تا بتوانند یک محصول خوب و عالی را به دست آورده و همین طور راحت برایش بازار خوبی پیدا کند. ولی سیب بذری اصلاح شده در کدام استان کشت می شود؟ 

در این زمینه می شود به مناطق مختلفی اشاره کرد. این موضوع بستگی به این دارد که سیب زمینی چه رقمی داشته و در کدام آب و هوا می توان رشد و نمو پیدا کند. با همه این ها به چند استان اشاره می کنیم که در آن این گیاه پر خاصیت به شکل وسیعی کشت و برداشت می شود: 

  • استان البرز 
  • قزوین 
  • همدان 
  • آذربایجان شرقی و غربی 
  • اصفهان 
  • خراسان 
  • فارس 

هم اکنون استان های گوناگون دیگری هم هستند که در خصوص کشت و برداشت این محصول فعالیت زیادی انجام می دهند. سیب زمینی نقش اساسی ای در زندگی انسان دارد. از آن انواع خوراکی های خوشمزه را تولید کرده و در کنار این، می توان به فواید گوناگونش اشاره نمود که کم چرب، محافظ قلب و ضد سرطان می باشد. 

سیب زمینی مرغوب در چه آب و هوایی رشد می کند؟

سیب زمینی مرغوب در چه آب و هوایی رشد می کند؟همانطور که در این مطالب مشاهده کردید، سیب زمینی در مناطق مختلفی از کشورمان تولید می شود؛ ولی نوع مرغوب آن در چه آب و هوایی رشد می کند؟ کدام زمین و اقلیم برای آن مناسب است؟ 

سیب زمینی گیاهی است که در دمای بالای ۵ درجه سانتی گراد رشد و نمو پیدا می کند. حرارت خوب برای افزایش وزن و رشد آن، ۱۸ تا ۲۲ درجه است. در کنار این، عموماً آن را در مکان هایی کشت می کنند که نور خوبی به محصول برسد. به این ترتیب در زیر سایه درختان نتیجه خوبی نمی دهد. 

از طرف دیگر، به این موضوع هم دقت داشته باشید که این گیاه، به سرمای زیاد حساس بوده و اگر درجه زمین زیر صفر برود، سیب زمینی یخ می زند و این امر سبب می شود تا رشد نکرده و به نوعی شاهد از بین رفتن محصول باشیم. پس در کنار مسائل متعدد دیگر، نیاز است که به این موضوع هم دقت شود. 

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:
میثم تابش
راه های ارتباطی با مدیر فروش:
mobile icon شماره موبایل: 09186322268
mobile icon شماره موبایل: 09186322267
email icon پست الکترونیکی: Meysamtabesh70@gmail.com

مطلب پیشنهادی

خرید عمده سیب زمینی بذری ارزان قیمت

امروزه سیب زمینی به یکی از مهم ترین و اصلی ترین خوراکی مورد نیاز در هر خانه ای تبدیل شده است و از آن برای تهیه ی انواع مختلف غذا ها و همچنین تنقلاتی مانند چیپس

پاسخی بگذارید