کشت و صنعت تابش
خانه / سیر / قیمت روز سیر گل تازه در فروشگاه

قیمت روز سیر گل تازه در فروشگاه

قیمت روز سیر گل تازه در فروشگاه ها متفاوت است، سیر گل در شهرهای شمال که مرکز کشت و تولید آن است نسبت به شهرهای دیگر بسیار ارزان تر می باشد. در فصل بهار که زمان برداشت سیر گل است این محصول در بازارهای شمال به وفور یافت می شود و قیمت آن بسیار پایین تر است. مردم نسبت به این نوع سیر آشنایی کمتری دارند و به عنوان سوغات شمال شناخته می شود. طعم سیر گل تازه نسبت به سیر معمولی بسیار مطبوع تر و شیرین تر است.

قیمت روز سیر گل تازه در فروشگاه

ترشی خوشمزه سیر گل سوغات رامسر

ترشی خوشمزه سیر گل سوغات رامسر سیر گل در بعضی از شهرهای ایران برداشت می شود که بیشترین حجم برداشت و استفاده در شهر رامسر می باشد. هنگامی که ساقه سیر بلند شد زمان برداشت آن است و اگر برداشت نشود ساقه خشک شده و در انتهای آن بوته های سیر گل بوجود می آید که بخاطر شباهت زیاد آن به گل، سیر گل نامیده می شود.

بیشترین برداشت سیر گل در اردیبهشت و خرداد ماه است، در شهر رامسر با برداشت این نوع سیر، از آن نوعی ترشی تولید می کنند که بسیار خوشمزه و خوش عطر می باشد، ترشی سیر گل تلخی و تندی کمتری نسبت به سیر معمولی دارد ولی کلیه خواص سیر در گل سیر نیز وجود دارد. در فصل برداشت سیر گل در شهرهای شمال کنار جاده ها پوشیده از گل سیر های دسته بندی شده است و همچنین ظرف های مختلفی پر از ترشی های سیر گل با قیمتی بسیار مناسب به فروش می رسد.

ترشی سیر گل از سوغات رامسر می باشد که آن را به شهر های دیگر نیز صادر می کنند، از این ترشی بیشتر به عنوان تزئین و دور چین غذا استفاده می گردد. به دلیل برداشت زیاد این سیر و تولید ترشی سیر گل در حجم بالا در شهر رامسر قیمت فروش سیر گل تازه و ترشی آن بسیار پایین تر از شهرهای دیگر است معمولا این سیر در دبه های بزرگ و به صورت عمده به فروش می رسد. طبع گل سیر معتدل است و از خواص ترشی سیر گل علاوه بر خواص سیر معمولی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع عفونت ها بخصوص عفونت های دستگاه تنفسی را بهبود می بخشد.
  • خون را از سموم و چربی ها پاک می کند.
  • به سبب تصفیه خون رنگ پوست را شفاف می کند.

ترشی سیر گل، از انواع چاشنی ها و ترشی هایی است که در هر نوع طبعی، بلغمی، صفراوی، دموی و سودایی قابل استفاده است و مصرف آن محدودیت سنی ندارد و در هر نوع رژیم غذایی قابل استفاده است.

طرز تهیه ترشی سیر گل شمالی

ترشی سیر گل شمالی به صورت انبوه و با روش های مختلف که بیشتر سنتی و خانگی است تولید و در بسته بندی های مختلف به بازار عرضه می گردد. از شیوه های تهیه این ترشی که در شمال مرسوم می باشد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

بوته های گل سیر که کاملا رسیده و درشت شده اند را کاملا شسته و روی آن ها نمک می پاشند و در آفتاب یا در
جای گرم و خشک قرار می دهند تا رطوبت آن ها گرفته شود، سپس بوته سیرها را کاملا تکان داده تا نمک اضافه آن ها بریزد، سیرها را می توان با پوست، ساقه و ریشه استفاده کرد و یا کاملا پوست گرفته و حبه حبه کرد. سیرها را درون شیشه و یا هر نوع ظرف دیگر ریخته و روی آن سرکه اضافه می کنند تا جایی که کاملا روی سیر گل ها را بپوشاند،  درجای خشک و خنک و به دور از نور خورشید حداقل به مدت شش ماه قرار می دهند تا آماده گردد. هر چه از زمان تولید ترشی سیر گل بگذرد رسیده تر، خوشمزه تر و خواص آن بیشتر می گردد.

روش دیگری نیز برای تولید این ترشی وجود دارد که طرفدار بسیار زیادی دارد و معمولا برای استفاده خانگی تهیه می شود، همچنین درست کردن آن بسیار راحت تر است و زودتر آماده می گردد. در این روش ابتدا پوست اول سیر گل ها را گرفته و ساقه و ریشه هایش را جدا می کنند، سپس سیر گل ها را چند دقیقه جوشانده تا کمی نرم شوند، پس از خنک شدن درون شیشه و یا ظرف های مناسب می ریزند. سرکه و نمک را مخلوط کرده و روی سیر گل ها ریخته تا جایی که کاملا روی آن را بگیرد، سپس در جای خشک و خنک قرار می دهند. این ترشی پس از دو تا سه هفته آماده مصرف می گردد ولی هرچه زمان بگذرد ترشی جا افتاده تر می شود.

در روش دیگری که معمولا به صورت انبوه تولید می گردد، ابتدا
پوست های رویی و اول سیر گل های کاملا سالم را جدا می کنند به طوری که حبه های آن از یک دیگر جدا نشود، در این روش نیز می توان ساقه سیر را جدا نکرد، سیرها را در داخل ظروف و یا شیشه های مناسب چیده به صورتی که کاملا ظرف پر شود، بر روی سیر گل ها نمک و سرکه یا سرکه سیب اضافه میکنند تا جایی که سرکه روی سیر ها را کاملا بپوشاند. در این روش درب شیشه را برای چند روز اول نیمه باز می گذارند تا عمل تخمیر سرکه و سیب انجام شود، بعد از چند روز اگر سرکه تبخیر شده بود مقداری سرکه اضافه کرده و درب آن را
محکم می بندند. سپس برای مدت حداقل یک سال در جای خشک وخنک قرار می دهند. در این مدل از ترشی نیز هر چه ترشی سیر گل بیشتر بماند بهتر است به طوری که ترشی سیر گل هفت ساله شهرت و خواص بسیار زیادی دارد.

خواص سیر ترشی از نظر طب سنتی

خواص سیر ترشی از نظر طب سنتی از دیر باز تا کنون، طب سنتی به مصرف سیر ترشی سفارش فراوان داشته است. سیر ترشی یکی از مفید ترین و پرخاصیت‌ترین چاشنی‌هایی است که در سفره های ایرانی و در کنار غذا مصرف می گردد و در بین ایرانیان طرفداران زیادی دارد.

این ترشی دارای طبیعتی معتدل می باشد و هر چه از زمان تولید آن بگذرد طبع آن معتدل تر و خواصش بیشتر می گردد، ترشی سیر هیچ گونه عارضه ای برای مزاج های مختلف بلغمی، سوداوی، صفراوی و دموی ندارد و خواص دارویی و درمانی آن همواره مورد تأکید در طب سنتی بوده است.

از خواص سیر ترشی می توان به صورت خلاصه به موارد زیر اشاره نمود:

  • کمک به هضم غذا
  • تنظیم غلظت خون
  • ضد ویروس و باکتری
  • تنظیم کننده فشار خون
  • پاک سازی کبد از سموم
  • افزایش سیستم ایمنی بدن
  • درمان مشکلات گوارشی و یبوست
  • باز کننده عروق خونی و ضد انعقاد خون
  • دارای آنتی اکسیدان فراوان و ضد سرطان

بیشترین تأکیدی که طب سنتی در مصرف سیر و ترشی آن می کند جهت سلامت خون و قلب می باشد. سیر برای پایین آوردن کلسترول خون و چربی‌های موجود در
خون و عروق کرنری قلب بسیار مفید است. عملکرد و نقطه اثر سیر در خون به این صورت است که چربی‌های موجود در عروق قلب که باعث پایین آمدن
سرعت جریان خون و در نتیجه افزایش فشار خون می شود را بر طرف نموده و فشار خون، کلسترول و بیماری قلبی را کنترل می کند.

آیا گل سیر طبع سرد دارد؟

گل سیر دارای طبیعتی گرم و خشک است و مصرف گل سیر به صورت ترشی به متعادل کردن طبع آن کمک می‌کند. خواص گل سیر کاملا مشابه با سیر معمولی است و بر اساس طب سنتی گرمی آن درجه سه است و گرمی خیلی بالایی دارد، غذاهای با گرمی درجه چهار در بدن ایجاد مسمومیت خونی می کنند.

در طب سنتی سفارش شده گل سیر به تنهایی و یا به صورت پخته به میزان کمتری استفاده شود. طبع سیر پخته نیز همانند سیر خام گرم و خشک است و با پختن تغییر محسوسی در طبیعت
آن ایجاد نمی‌شود و به دلیل گرمی بالای آن بعضی از افراد با خوردن سیر گل خام و یا پخته به تپش قلب دچار می‌شوند، به همین سبب در خوردن آن باید جانب احتیاط را رعایت نمود.

مصرف گل سیر برای افرادی که دارای مزاج های سرد مثل بلغمی و سوداوی هستند و یا همیشه احساس سرما و سرد بودن می کنند مناسب می باشد همچنین برای افراد کم تحرک و کسانی که در مناطق سردسیر زندگی می کنند مشکلی ایجاد نمی کند. افراد میان سال نیز بهتر است روزانه از گل سیر برای سلامت قلب خود استفاده کنند.

اگر گل سیر به صورت ترشی و همراه با سرکه مصرف شود، علاوه بر خواصی که مصرف این دو برای بدن دارد از مضرات ناشی از طبع گرم آن کم می‌شود و طبع سرد سرکه طبعیت گرم گل سیر را تعادل می بخشد.

فواید خوردن سیر و فرآورده هایش در دوران بارداری

فواید خوردن سیر و فرآورده هایش در دوران بارداریمصرف سیر و فرآورده هایش در دوران بارداری مفید است ولی در سه ماهه اول به دلیل این که ممکن است باعث افت فشار خون همچنین رقیق شدن خون شود باید احتیاط نمود و در خوردن آن زیاده روی نکرد. زنان باردار می توانند روزانه سه و یا حداکثر چهار حبه سیر، ترشی سیر و یا روغن عصاره سیر مصرف کنند.

مصرف سیر در بارداری از احتمال ابتلا به پره اکلامپسی که نوعی فشار خون خطرناک دوران بارداری است جلوگیری می کند، این بیماری می تواند به مادر و جنین آسیب برساند و مشکلات کلیوی، کبدی، ریوی و لخته شدن خون برای مادر ایجاد نماید. همچنین مصرف سیر به دلیل دارا بودن آلیسین کلسترول مادر را کنترل کرده و از مشکلات قلبی جلوگیری می کند.

سیر در دوران بارداری پروتئین ادراری را کاهش داده و باعث سلامت کلیه ها می گردد، این ماده غذایی مفید غلظت خون را کنترل کرده و از بروز حمله قلبی و سکته جلوگیری می نماید، باعث کاسته شدن از ریزش موی مادر به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد شده در دوران بارداری می شود، به بر طرف نمودن حالت تهوع و خستگی دوران بارداری به مقدار زیادی کمک می کند. سیر برای جنین نیز مفید است و باعث وزن گرفته جنین و جلوگیری از زایمان زودرس می شود.

بهترین زمان کاشت سیر گل

بهترین زمان کاشت سیر گل پاییز و اوایل زمستان است، طول دوره کاشت تا برداشت سیر گل صد تا صد و بیست روز است. جوانه گل سیر نباید جدا شود و با همان جوانه باید ذخیره گردد تا زمان کشت آن برسد.

زمین مناسب برای کشت سیر، زمینی است که نور خورشید به آن بتابد و آب به اندازه کافی در دسترس باشد، خاک آن بافت سبکی داشته و با کود مناسب غنی شده باشد برای آماده سازی زمین کشت سیر باید اسیدیته خاک بین ۵.۷ تا ۶ باشد. معمولا آماده سازی زمین ماه ها قبل از کشت سیر شروع می شود.

سیر گل نسبت به سرمای زمستان مقاوم است و سیری که در پاییز کاشته می شود محصول بیشتری نسبت به سیر گل کشت بهاری می دهد. سیر گل را در عمق پنج سانتی متری خاک می کارند و هر چه منطقه کشت سردتر باشد عمق کشت افزایش می یابد. فاصله بین ردیف های کشت نیز هر چه بیش تر باشد باعث درشت تر شدن سیر می شود همچنین رسیدگی به سیر و تابش نور خورشید بهتر انجام می گیرد.

گل سیر رطوبت خواه است و نسبت به خشکی حساس می باشد به همین دلیل در خاک هایی که بافت سبکی دارند دوره آبیاری کوتاه و میزان آب کمتری نیاز است ولی در خاک های با بافت سنگین دوره آبیاری باید کوتاه و میزان آب بیشتر باشد تا دانه های گل سیر رشد مطلوب داشته باشند و ریز نشوند.

از مهمترین مراحل کشت گل سیر مرحله برداشت آن است، زیرا اگر زود برداشت شود سیر دارای دانه های ریز می شود و هنگام خشک کردن، دانه های آن چروک می خورد و به خوبی انبار نمی شود و اگر دیر برداشت شود کپک زده و پوشش حفاظتی آن پوسیده و از بین می رود. بهترین زمان برداشت محصول سیر اواخر تیر ماه می باشد.

مشخصات ساقه گل سیر راهنمای بسیار خوبی برای اعلام زمان برداشت می باشد. هر گاه سه چهارم برگ ها زرد شد و نوک آن ها شروع به خشک شدن کردند، رشد ساقه متوقف شد و ساقه خم گردید بهترین زمان برداشت گل سیر می باشد.

مضرات سیر گل برای کودکان

مضرات سیر گل برای کودکان مضرات سیر گل برای کودکان قبل از رسیدن به شش تا هشت ماهگی بسیار زیاد است. از این سن به بعد نیز ممکن است کودک نسبت به سیر آلرژی داشته باشد. علائم این واکنش، بروز مشکلاتی مانند مشکلات تنفسی، گرفتگی عضلات، ایجاد ورم در بدن، استفراغ و اسهال می باشد که باید سریعا به پزشک مراجعه شود، همچنین تماس سیر گل با پوست کودک ممکن است باعث ایجاد سوختگی در پوست او شود.

با توجه به مضرات سیر گل که برای کودکان مطرح است ولی نمی توان از مزایای آن چشم پوشی کرد و کودک را از این ماده غذایی بسیار مفید محروم نمود، بهترین راه حل این است که از سن یک سالگی به بعد با رعایت جوانب احتیاط مقدار کمی سیر گل به برنامه غذایی کودک افزوده گردد.

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:
میثم تابش
راه های ارتباطی با مدیر فروش:
mobile icon شماره موبایل: 09186322268
mobile icon شماره موبایل: 09186322267
email icon پست الکترونیکی: Meysamtabesh70@gmail.com

مطلب پیشنهادی

بازار خرید و فروش سیر مروارید اعلا

سیر همیشه یکی از اعضای اصلی سبد خرید خانوارها بوده است. بازار فروش سیر مروارید اعلا در ایران یکی از محصولاتی است که سود بالایی دارد. سیر در رنگ ها و اندازه های

پاسخی بگذارید